Norges Riksmonument – Planet Haugesund

Planetorama av bildet over
Omvendt planetorama av samme bilde. Det viser hvor glad jeg er i Haraldsstøtta som motiv :0)
Ekvirektangulært panorama satt sammen av mange mindre bilder

Den siste uken har jeg blitt godt kjent med mitt nye fisheye-objektiv som jeg skrev om i forrige innlegg. Det har absolutt imponert i forhold til prisen!

Tanken bak kjøpet var i første omgang å enklere kunne lage panoramabilder som det / de under. Man lager først et 360 x 180 graders panoramabilde satt sammen av mange enkeltbilder (et ekvirektangulært panorama). Av dette bildet kan man så lage virtuelle turer (ofte QTVR) det jeg kaller «planetoramaer» (eller «stereografisk projeksjon av et ekvirektangulært ranorama») :0) Sistnevnte type ønsker jeg å lage en serie av med kjente motiver som jeg vil kalle Planet Haugesund. Tror en vegg med «planetoramaer» blir et kult blikkfang!:0)
Har moret meg mye med slike biler denne uke, så flere dukker opp her etterhvert :0)

Setter pris på tilbakemeldinger!;0) Jeg lurer på hva du synes, er dette noe som jeg burde bruke mer tid på?!

2 thoughts on “Norges Riksmonument – Planet Haugesund

Legg igjen en kommentar

