Fiskeøye i hende!

Rar overskrift? Meget mulig :0) Idag kjøpte jeg meg et billig manuelt vidvinkelobjektiv fra den ganske så ukjente produsenten Samyang. Flere strålende testresultater på diverse nettsider overtalte meg, og med Samyang som ny hyllevare ble turen til min lokale Japanphoto butikk kort!:0) Så gjenstår det å se hva man kan få til med en fisheye til 2300kr. Foreløpig har jeg bare tatt bilder av og ikke med objektivet, hehe :0)
Hvorfor kjøpte jeg noe slikt spør du kanskje? Les videre…


Ekstreme vidvinkelobjektiver kalles ofte fisheye og har en synsvinkel på bortimot 180 grader. Det vil si at du får med dine egne albuer og tær med mindre du lener deg litt fram!:0) For denne typen objektiver kan man vanligvis betale omtrent så mye man gidder, noe som også gjelder for teleobjektiver i andre enden av skalaen. Et fisheyeobjektiv har et veldig snevert bruksområde og er en slik ting som man gjerne går lei av etter kort tid. Derfor har jeg hatt sterk vegring mot å betale rundt 15000kr for et av Canon sine originale vidvinkler.

Høy stemning var det derfor da jeg ramlet over objektivene til Samyang på nett. Eller, først var jeg veldig skeptisk og tenkte «Koreansk drittmerke som jeg aldri har hørt om før». Men det viste seg nemlig at Samyang lager gode objektiver av den gamle sorten med blenderring og manuell fokus. Optisk kvalitet og byggekvalitet imponerte i flere av testene jeg leste på nett. En gledelig overraskelse var det også å finne ut at Japanphoto har begynt å føre flere av objektivene i Samyang sin portefølje. Så etter jobb var det innom og kladde på den siste 8mm de hadde i hylla (de hadde tatt inn to). Og så ble den min, litt motvillig, for den nette sum av 2300kr!:0)Det er egentlig for godt til å være sant, men jeg valgte å stole på diverse tester på nett. Samyang sine objektiver har etter sigende blitt svært populære spesielt blant filmskapere som bruker DSLR til videoopptak. Da er manuell fokus et must. Den manuelle blenderringen kan gjerne være kjekk også i enkelte sammenhenger. Personlig slår den meg som litt kjip i første omgang, da kameraet ikke får styre blenderen automatisk. Lysmålingen funker likevel, men det hele blir veldig manuelt. Med en 8mm er dette med manuell fokus lite å reflektere over, da objektivet er skarpt fra 3m og utover, så det er nok i den enden av skalaen fokusmarkøren vil stå for det meste.For min del er tanken å bruke dette objektivet til å lage planetoramaer og 360 graders virtuelle bilder alá de som ofte er å se i boligprospekter på nett. 
Dette er prosjekter for fremtiden som jeg går i gang med når muligheten måtte by seg :0) 

Legg igjen en kommentar

