Ny arbeidshest i stallen, MacBook Pro 15"


Idag klarte jeg å bestemme meg og handlet en 15″ Macbook Pro. Etter at jeg satset i høst og kjøpte Canon 7D så har min trofaste iMac fra 2007 fått for mye å stri med. Spesielt sliter den med å fordøye timelapseshootene som kan bestå av 1600bilder i slengen. Disse skal importeres i Aperture, batch-fremkalles fra råformat for så å eksporteres til lavoppløste jpeg kopier for å raskt teste resultatet som videosnutt. En slik operasjon kan ta et par timer.. så nå håper jeg at en fersk MBP skal lage vei i vellinga!;0)

Jeg var farlig nær ved å kjøpe en Windows laptop for å komme litt billigere unna samt kunne velge skjermkort osv. selv. Det begynte med tanken om å bygge en kraftig stasjonær maskin, alternativet Mac Pro hadde da blitt idiotisk dyrt. Men så fant jeg ut at laptop er tingen. Da ble Windows-alternativet en Asus G73SWsom er litt av et råskinn for en ganske rimelig penge. Etter litt surfing på diverse forum slo det meg at den er nettop en Windowsmaskin med det som følger med av drivertrøbbel og software som ikke er tilpasset hardwaren. Nå har jeg også gjort meg komfortabel med arbeidsflyten på Mac over de siste syv års tid og kjøpt litt diverse programmer som kun kan brukes på Mac.
Så for å gjøre det hele enklere for meg selv så ble det en MacBook Pro!:0) Kunne tenkt meg et råere skjermkort i den, men uansett så vet jeg at den vil jeg bli gla i, hehe! Med Core i7 prosessor med fire kjerner og hyperthreading (effektivt 8 kjerner(?!)) og støtte for maks 16GB RAM så blir nok dette rimelig rått!:0) Jeg er sikker på at Mac OS har en magisk grafikkmotor som gjør fullt nytte av hardwareaksellerering på det innebygde AMD Radeon skjermkortet, men det blir spennende å se. Den nye teknologien Thunderbolt er også implementert og vil blant annet kunne tilby syk datahastighet mot eksterne harddisker. Ser for meg på sikt en 200GB SSD disk internt og et par eksterne raske disker for video og foto. Mine gamle treige (USB2) eksterne disker kan jeg bruke til sikkerhetskopier og annet som ikke krever høy hastighet.
Jeg har kjørt et par benchmarks på min gamle iMac 7,1 og den nye Macbook Pro 2001 modell. Tror jeg vil merke godt hastighetsforbedring framover;
Xbench ble total systemscore på de to maskinene 324 poeng til MacBook Pro og 193 poeng til min gamle iMac. Så her er den nye maskinen 1,75 ganger bedre. Xbench er gratis programvare som tester mange parametere ved hele systemet. Jeg måtte slå av disksjekk for å få sammenliknbare resultater mellom maskinene, jeg antar at det har med diskdvalefunksjonen på laptopen å gjøre, tipper programmet ikke fikk skikkelig tilgang til disken. Diskutelse er mindre interessant uansett, da begge maskinene har den gamle typen “platespiller” :0)
Geekbench ble score på de to maskinene 8827 poeng til MacBook Pro og 3279 poeng til min gamle iMac. Så her er den nye maskinen 2,7 ganger bedre. Geekbench tester kun processor og minne. Gratisversjonen er kun 32bit, noe jeg vil tro heller i favør av iMacen da den kjører eldre arkitektur (dog 64bit).
Unboxingen ble selvsagt foreviget med bildene under. Jaja, litt nerdete, I know. Men jeg tror alle som har hatt gleden av å pakke opp en Mac kjenner litt på spenningen, hehe :0) For de som har opplevelsen tilgode kan bildene kanskje lokke litt ekstra?;0)


Legg igjen en kommentar

