Planetorama av rådhusplassen

I helga har jeg jobbet (for) mange timer med en ny teknikk som gir et mildt sagt spesielt resultat!:0) Man tar et 360 graders panoramabilde og «bretter det rundt en kule» i photoshop. Resultatet blir det jeg har valgt å kalle et planetorama!:0)

Den runde steinen midt i bildet var der kamerastativet stod da jeg tok bildene. Jeg tok tre serier med bilder der jeg snurret kameraet 360 grader rundt. Etterpå ble alle bildene sydd sammen, det var dette som tok mest tid å finne ut av. Det gikk greit når jeg tok kun 5-10 bilder i slengen. Jeg var heldig med at himmelen ble helt ensfarget. Til sist måtte midten av bildet settes inn, tilpasses og renses for kamerastativbein :0) Det var et totalt mareritt å få brosteinen i midten til å se ok ut, men jeg synes bildet ble ganske bra tatt i betraktning at dette var første ordentlige forsøk. Note to self; gå for gras eller singel i senter av bildet neste gang, litt pes å legge brostein i photoshop! Dette var lærerikt og ganske morsomt å prøve. Egner seg godt til enkelte typer motiv. Inspirasjonen til dette hentet jeg hos panoplanets.com som jeg tilfeldigvis surfet innom for en tid tilbake.

Hva synes du? Alltid hyggelig med en kommentar!;0)

Legg igjen en kommentar

