Samsung EX1 i stallen

 Denne uka kjøpte jeg et kompaktkamera som heter Samsung EX1. En passelig stor og fjærlett «proff» kompakt som jeg ikke trenger å legge fra meg hjemme i noen situasjon. Fin som kamera nummer to i sekken også!:0)

Er rimelig fornøyd med EX1 etter noen dagers fikling. Det blir en stor forandring i forhold til å bruke et speilreflekskamera slik jeg er vant med. Man må overgi endel av kontrollen til automatikken for at kameraet skal produsere det beste resultatet, da der er mange fysiske begrensninger i et slikt kamera som kan påvirke resultatet. Når det er sagt så har EX1 en relativt stor sensor i forhold til det som er vanlig i mange andre kompakter. Med en størrelse på 1/1,7″ så er sensorarealet etter min forstand tilsvarende med f.eks. Canon G12 og Canon S95. Disse var begge sterke kandidater til valget av kompaktkamera. G12 har optisk søker, noe som jeg liker. Min erfaring med forgjengerene G3 og G10 tilsier at den søkeren ikke blir brukt fordi den er svært dårlig. Kombinert med den klumpete utformingen kunne jeg lett stryke G12 som fra ønskelisten. Canon S95 er et fantastisk kamera. Det er sagt å ha like god bildekvalitet som G12 og likt eller tilsvarende lyssterkt objektiv med f/2,0. S95 er også i aller høyeste grad kompakt. Det har også videofunksjon i HD (720p) noe EX1 ikke har. Videoen blir imidlertid kun tatt opp i 24fps som ikke stemmer med PAL standarden vår som er på 25fps, så den funksjonen føler jeg ikke var spesielt mye vits i å ha med seg for min del. Så da gjensto betjeningsvennlighet og lysstyrke igjen som de viktigste punktene på min liste. Objektivet i EX1 skal også være meget bra, det vinner også endel mer på lysstyrken ved å tilby blender f/1,8! Det er veldig spesielt for et kompaltkamera. Dette kombinert med en svært tiltalende prislapp gjorde at mitt valg falt på lommevennlige EX1. Jeg måtte gi 2500kr for mitt eksemplar, S95 kostet 300kr mer. Canon G12 koster hele 1400kr mer uten å tilby stort mer enn et større håndgrep. Som andre alternativer i samme prisklasse som G12 kan man nevne Panasonic LX5 (f/2,0) og Olympus XZ-1 (f/1,8) som begge er en tanke mer portable og litt mer spennende enn G12. Men disse gadd jeg ikke å vurdere så hardt når EX1 som sagt selges for latterlige 2500kr!;0) Samsung er ganske fersk i dette markedet, så jeg regner med at de har priset EX1 agressivt for å spise seg inn i markedet.

Jeg har denne uken fotografert endel på vanlig måte med kameraet. Nå skal jeg eksperimentere litt mer med å la automatikken gjøre jobben den er designet for. Jeg må gi fra meg litt kontroll for å høste godene av praktiske funksjoner som ansiktsgjenkjenning og kreative filtre som HDR-filter og miniatyr-filter (etterligner effekten av tilt-shift objektiver). En litt kjedelig bivirkning av disse tingene er at jeg er nødt til å skyte i jpeg i stedet for råformat. Til og med ansiktsfokus fungerer overraskende nok kun i jpeg modus, etter sigende pga. den ekstra belastningen på prosessoren i kameraet. Dette kan vise seg å ikke være så dumt som opprinnelig antatt, da jeg begynner så smått å se tegn på at bildebehandlingen som kameraet selv gjør før lagring av jpeg muligens er bedre enn det jeg selv får til med råfiler samt sparer meg mye tid i lengden ;0) Vi får se, det ser i alle fall svær lovende ut så langt!
Var ute i mørket en tur i kveld og var litt slem med kameraet, men jeg synes at det berget seg ganske bra. Med ISO 100, f/1,8 og 16s lukkertid (maks) så fikk det litt å jobbe med :0)

Ble ikke så halvgale?:0) Gleder meg til å prøve kameraet litt mer i dagslys også, hehe. Ikveld var det så mørkt at jeg ikke kunne se motivet på søkerskjermen :0)

Legg igjen en kommentar

