Utsikt over Haugesund fra Vardafjell

Dette er en sjanger som lenge har fascinert meg og nå er jeg endelig igang selv med mitt første «monsterbilde» på internett.
Klikk «Les mer» under for å komme til bildet.

Dato: 9.feb.2011. Antall bilder: 71. Oppløsning: 128,4 Megapixler (27460×4677Pix).
Bildet viser veldig mye av Haugesund, med sentrum rett vest (midten) og den blå Nordsjøhallen som et kjent landemerke. Fra parkeringsplassen går man lett opp på 10-15min. Se på kart.
Hvordan navigere i panoramabildet: man kan bruke kontrollene nederst i bilderuten. For å raskere zoome inn og ut i bildet bruker du tastene «shift» og «ctrl» som du finner nederst til venstre på ditt tastatur. Du kan så skyve bildet rundt ved å klikke og «dra» det med muspekeren.

 På dataen min ble originalfilen drøyt 1GB stor, så den var ganske tung å jobbe med.

Dette prosjektet har jeg holdt på med en stund nå for å finne ut av de tekniske utfordringene rundt det å lage et stort panorambilde for så å legge det ut på nett i et brukbart format. Selve fotograferingen var ikke satt i høysetet denne gangen og bildet er derfor ikke så visuelt spennende. Men det viser litt av mulighetene som dette formatet byr på, og det dukker nok snart opp flere bilder nå som jeg har funnet ut av hvordan det skal gjøres!;0)
Som alltid blir jeg glad for kommentarer!:0) Kom gjerne med tips.
Legg igjen en kommentar

