Stjerneklart

Drister meg til å poste innlegg nummer to for idag.

Her på Vestlandet hadde vi sist uke et fantastisk flott vintervær med 10-12 minusgrader, vindstille (!!) og helt krystallklar nattehimmel.
En uvanlig kombinasjon. Bildene over er mine første forsøk med «stjernefoto», noe som var en liten utfordring. Her briljerte 7Den med sine høye ISO verdier. Det er nemlig slik at stjernene lyser svakt også flytter de seg i tillegg. Så jeg fant ut at med lengre lukkertider enn 20sek så begynte stjernene å bli litt gnidd utover på bildet. Så det ble blender 4, 20sek lukkertid og ISO 1600 !:0)

Kameraet mitt er i stand til å se flere stjerner enn jeg kan, så det var en spennende opplevelse egentlig, og en fin naturopplevelse da jeg aldri før har sett så mange stjerner!

Bildene er som sagt fra sist uke, men jeg er faktisk tilbake på Steinsfjellet nå og blogger fra bilen mens kameraet står og jobber med intervallfotografering :0) Kjøpte meg en slik trådløs router som ligger i vinduet og gir meg internett over mobilnettet, hendig sak! Blodnerd sier du, hehe, jeg koser meg med internett og kaffi på toppen av et fjell!:0) Så neste innlegg vil kanskje inneholde en såkalt timelapse video fra ikveld, dersom resultatet blir bra. Tiden vil vise.

Håper bildene faller i smak. Igjen blir jeg glad for kommentarer og tips.

Ha en fin kveld, over og ut!:0)

Legg igjen en kommentar

