Canon 7D og to fiiine objektiver :0)

Har vært ganske så flink til å bruke penger den siste måneden eller så. Under en salgsmesse i en lokal fotobutikk fikk jeg et klarsynt øyeblikk der jeg forsto at jeg måtte ha et nytt speilreflekskamera. Det ble dyrt også, så jeg har sagt fra til kona at jeg ikke må få julegaver i år. Det virket det som om hun hadde funnet ut selv også…det ble et sånnt stille øyeblikk i stoga :0)Det gikk opp for meg at foto er en tilbakevendende og stadig tiltakende interesse som jeg har lyst å bruke mer tid på. Og når man skal gjøre godt arbeid så må man jo har det rette verktøyet på plass. Da jeg var student kjøpte jeg Nikon D70 da det ble lansert, 14500kr inkl. kitobjektiv gjorde et relativt stort inhugg i studiestipendet. Da satset jeg virkelig, men da ble jeg så overveldet av all den flotte teknikken at jeg rett og slett strevde en stund med å bli fortrolig med verktøyet. Siden den gang har jeg hatt et kompakt Canon G10, et Nikon D40 og et Olympus E-450. Olympusen var noe jeg heiv meg på i sommer da kamerabagen med Nikonutstyr ble stjålet på ferieturen. Så jeg har holdt meg i lavprissegmentet med en påtatt overbevisning om at man trenger ikke så dyrt utstyr for å ta gode bilder. Sant nok! Men i årene siden jeg kjøpte mitt første speilrefleks har jeg begynt å se begrensinger ved mitt verktøy og har stadig fått ønsker om mer avanserte funksjoner som ville ha løst FAKTISKE problemer for meg. Som for eksempel bracketing, live view og videomodus. Dette manifesterte seg da jeg fikk Canon sitt nye EOS 7D mellom hendene i fotobutikken. Jeg har aldri brukt et så avansert kamera og aldri har jeg brukt et Canon speilrefleks. Men da jeg stod der med klamme hender og blanke øyne så fikk jeg omtrent samme følelsen som når jeg etter mye prøving endelig finner det perfekte par sko, eller jakka som sitter som et skudd. Jeg visste mer eller mindre instinktivt hva jeg skulle se etter på kameraet. Jeg visste hvilke funksjoner  jeg ønsket å finne, det var kun et fremmed men intuitivt menysystem og et par spørsmål til selger som skulle til for å finne godfølelsen helt og holdent. Hehe, nå tenker du sikkert «han her idioten må ha blitt mistet i gulvet da han var liten». Hmm, jeg smører nok på litt tjukt. Men jeg fikk en liten aha-opplevelse av å kjenne meg så komfortabel og «hjemme» med et så avansert verktøy.

Og det har vært en fryd å bruke. Og i ånd av å spare litt penger så har jeg ikke kjøpt de dyreste objektivene. Med kameraet kjøpte jeg et EF 17-40 USM L 1:4 objektiv. Et par uker etter endte et nytt messebesøk med et EF 70-200 IS USM L 1:4. Nå skulle jo seff de siste tallene over vært 1:2,8, men da kan man gange prisen med to gitt !:0) Det som er det fine med nye kameraer som 7D og tilsvarende er nettop det at man kan skru opp ISO-verdien dersom man ikke ønsker å selge bilen for å investere i glass. Det er rett o slett en ny verden av muligheter. Her en kveld tok jeg lange eksponeringer av stjernehimmelen på ISO 1600 uten at det gjorde bildene til grøt. Prøv det for to år siden, eller med et kamera til 2999!;0) Det hadde sett ut som et nydelig bilde ned i en grautgryte med lokket halvveis på, ikke pent med andre ord. Mitt nyeste, 70-200 har også IS eller gyrostabilisering som gjør at jeg kan ta bilder håndholdt med 200mm helt ned i 1/15s med jevnt gode resultater. Jeg holdt på å hyle av glede og mistro da jeg satt i bilen i et mørkt parkeingshus og fant ut dette!:0)

Ok, så det er veldig befriende å endelig selv være den eneste flaskehalsen når det gjelder å få festet ting på «filmen». Tror jeg kan vokse en god stund med min  7D.

Nå skal ikke jeg mase mer om det, for bildene under sier vel også noen tusen ord, eller?:0)

Alle kommentarer mottas med glede !;0)

Legg igjen en kommentar

